سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

90/10/10
2:26 ع

 اسبان بومى ایران
به طور کلى مى توانگفت براساس مقتضیات جغرافیایى اسب بومى ایران خیلى درشت اندام نبوده اما در عوض قوىو صبور و اطمینان بخش است. این اسبان قرن هاى متمادى براى انجام کار هاى سخت مورداستفاده قرار گرفته اند. از معروف ترین این اسبان مى توان از اسبان فلات ایران کهاکثراً خونى از اسب عرب ایرانى دریافت کرده اند به اسبان لرى، بختیارى، دره شورى،قشقایى و همچنین اسب تالشى اشاره کرد.

اسب هاى نژاد اصیل ایرانى:در تاریخ و فرهنگ مردم بهنام نژاد خاص نامیده شده و داراى مشخصات و تیره نژادى هستند، انبوهى از این اسب هاموجود و برخى از آنها داراى جمعیت نژادى محدود هستند. این نژادها عبارتنداز:
1_ اسب نژاد اصیل عرب ایران: به گواهى تاریخ خاستگاه اصلىآن ایران بوده و اکنون در سراسر دنیا پراکنده و به نام اسب عرب نامیده مى شود. مرکزاصلى نگهدارى آن بیشتر استان هاى خوزستان، لرستان، ایلام، تهران، کرمان، اصفهان،یزد، خراسان و فارس است و به احتمال قوى جمعیتى بیش از 40 هزار سر را شامل مىشود.
2_ اسب نژاد ترکمن ایران: قسمت اعظم جمعیت این نژاد منطقه ترکمنصحرا بوده و همانند اسب عرب داراى تیره هاى متعدد نژادى از قبیل آخال تکه و یموتاست.

ج- اسب نژاد کرد ایرانى: این نژاد اسب علاوه بر پاره اى دیگر از نقاط ایراندر مناطق کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان و آذربایجان غربى و دیگر استان هاىهمجوار پراکنده است.
3_ اسبچه خزر ایرانى: خاستگاه نژادى آن دامنه هاىشمالى سلسله جبال البرز بوده و براى زیستن در جنگل هاى انبوه شکل یافته است و داراىبوله محکم، سم هاى بادوام و قد کوتاه بوده و براى عبور از جنگل و مناطق پرگل و لاىو بارانى مناسب است.
4 ـ اسب نژاد چناران ایرانى:در دوره نادرشاه افشاراز آمیزش مکرر اسب نژاد عرب و نژاد ترکمن به وجود آمده و داراى صفات ویژه قابلانتقال به نتایج خود است و پراکنش جغرافیایى این اسب در ایران قسمتى از استانخراسان است.
5 - اسب نژاد قره باغ ایرانى: این نژاد اسم خود را از قرهباغ منطقه قفقاز گرفته و پس از جدایى آن منطقه از ایران در جنگ عباس میرزا ولیعهدفتحعلى شاه ایلخى عظیم (پرنس میگرادوف) به ایران آمده و در آذربایجان پراکنده شدهاست.
6- اسب سیستانى:تنها اسب خونسرد ایرانى بوده و داراى جثه اىتنومند که در سن بلوغ وزن آن از دیگر اسب هاى نژاد ایرانى سنگین تر است و پراکنش آندر سیستان و بلوچستان است.
توده هاى اسب هاى ایرانى: در کتب دامپرورى و تاریخ واسب نامه ها و در فرهنگ مردم از آنها به نام اسب هاى بختیارى، قشقایى و ترکى،شاهسون، طالشى، باصرى، دره شورى و ورامینى نام برده مى شود.

گروه اسب هاى فلات ایران:به عبارتى به آن پلاتوپرشین گفته مى شود.

THE BEST PARSI HORSE


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ