سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

90/10/10
2:47 ع

اسب خزر (کاسپین)

معرفی مختصر اسب خزر (کاسپین)

اسب خزر اصیل‌‌ترین و قدیمی‌ترین اسب ایران و جهان است. حیوانی با قد 90 تا 130 سانتی‌متر که با وجود قد کوتاه خود، تمام خصوصیات یک اسب کامل را داراست.

ویژگی‌های کاسپین تمام عیار عبارت است از : 1. رام، مهربان با خلق و خوی خوش 2. سر کوچک 3. چشمان درشت 4. گوشهای کوتاه 5. پیشانی عریض و پهن 6. پشت کوتاه و کپل بلند7. پاهای ظریف و خوش فرم 8. سم‌های بیضی شکل و محکم 9. بدن جمع و جور و عضلانی10. دم و یال پر پشت و رنگ یک‌پارچه

تعداد این نژاد در جهان 1300 راس و در ایران حدود 1000 راس تخمین زده شده و موسسه بین المللی ALBC از آن به عنوان یک نژاد در معرض خطر انقراض نام برده است.

از ابتدای کشف مجدد کاسپین در سال 1965 شخصیت های متعددی در حفاظت از این نژاد پایه تلاش کرده‌اند و انجمن‌های بین‌المللی متعددی در کشورهای انگلستان، استرالیا، نیوزلند، برای حفاظت از این ذخیره ارزشمند تشکیل شده و تولیدات آنها به کشورهای متعددی چون ژاپن، کانادا، دانمارک، بلژیک، اردن، برمودا، فرانسه، آلمان، نروژ، هلند و سوئد صادر شده است.

تحقیقات علمی از جمله درKentucky University کاسپین را به عنوان جد اسب اصیل خوزستان (عرب) معرفی می‌کند و آن را یکی از 4 جد اولیه اسب‌های امروزی شناخته بر خلوص ژنتیکی بی مانند آن صحه گذاشته‌اند،این بدان معناست که اسب خزر ایران در تکامل و بوجود آمدن تمامی اسب‌های خون گرم دنیا نقش اساسی داشته است. امروزه به جز قسمت‌های شمالی ایران (نوار سر سبز حاشیه دریای خزر)که زیستگاهع اصلی اسب خزر محسوب می‌شود محلهای دیگری از کشور ایران به تولید و پرورش این نژاد می‌پردازند از جمله تهران-کردان کرج،استان گلستان، منطقه تالش و رضوانشهرمی‌باشد.

رنگ تیپیک آن کهر می‌باشد. این نژاد به همت سرکار خانم لوئیز فیروز به دنیا معرفی شد.


THE BEST PARSI HORSE


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ